Ett samtal med beauty-influencern Gabriella om skönhetsbranschen, framtiden på arbetsmarknaden och om hur det är att vara sin egen chef – samt med Lorri Mortensen Mates, ordförande för Ledarna privat tjänstesektor, om hur de nya jobben skapar starka unga ledare.
Gabriella Holmgren, mer känd under sitt influencer-namn ”Littlesisterholmgren”, är född och uppvuxen i den gamla industristaden Norrköping. Hon är 31 år gammal och bor kvar i staden med sin man Alex. Trots ett till ytan ganska alldagligt liv har hon ett jobb som många idag strävar efter.
Att gå sin egen väg och följa sina drömmar var däremot inget hon hade planerat från början.
– Skönhetsvård har alltid varit mitt största intresse men att jag skulle få jobba med det på det här sättet, kunde jag inte ens fantisera om, säger Gabriella.
Framgången på sociala medier skedde inte över en natt. Under flera år jobbade Gabriella som säljare och senare butikschef i en skönhetsbutik.
Men hennes driv ledde henne till de sociala plattformarna och här inledde hon det som skulle komma att förändra hennes liv. Intresset, som från början bara var en hobby, började få liv genom hennes sociala medier och snart svämmade hennes konton på Instagram, Youtube och Pinterest över med tips, tester och korta videos.
– En dag bestämde jag mig för att dela med mig av allt jag lärt mig genom åren, både från jobbet och från mitt stora intresse av skönhetsvård. Men att det skulle bli så här stort var inget jag hade planerat.
Stort blev det och idag har karriären tagit fart. Följarantalet på Instagram överskrider 15 000 och varje månad ses hennes Pinterestbilder av fler än 13 000 användare. Gabriella kan även följas på Youtube där hon har en egen kanal.
Vad är din ambition men dina plattformar – lever du på att vara influencer idag?
– Idag kan jag i stort sett leva på mina digitala kanaler men jag jobbar fortfarande vid sidan av, men bara ett par dagar i veckan.
– I nuläget fungerar det bra, jag får både jobba mot mina drömmar och umgås med mina fina kollegor varje vecka.
Idag finns det Influencers överallt och företag fortsätter att satsa stort på marknadsföring i digitala kanaler. Men trots detta hyser vissa fortfarande fördomar om digitala influerare menar Gabriella.
– Jag har haft turen att ha en stöttande familj runt omkring mig. Men det är klart att jag träffar personer som inte tror på eller förstår vad det är jag håller på med.
– Jag brinner ju för det jag gör så när jag möter sådana personer gör jag mitt bästa för att förklara. Vi lever i en tid då arbetsmarknaden förändras och det vill jag att alla ska förstå.
Den yngre generationen har mer sällan fördomar om ditt yrkesval. Varför tror du så många unga vill nå dit där du är idag?
– När man inte är insatt tror jag det är svårt att förstå hur mycket jobb det ligger bakom varje inlägg och videoinspelning, förklarar Gabriella.
– Man ser en romantiserad vardag med exklusiva produkter, lyxiga bruncher och påkostade resor. Men det man inte vet är att det krävs mycket tid och slit. Många unga lockas kanske också av den otraditionella karriärsbanan idag, tror jag.
Att vara sin egen chef
Friheten att kunna jobba när man vill kan kännas lockande. Men som sin egen chef kommer även ett stort ansvar – något som kan kännas skrämmande, inte minst för den yngre generationen.
– Vi ser att det finns unga som är ointresserade av traditionella chefs- och ledarpositioner. Däremot har möjligheterna på arbetsmarknaden breddats. Den digitala världen svämmar idag över av arbeten där mycket fokus läggs på just ledarskap och allt fler strävar efter frihet inom jobbet – ofta genom att vara sin egen chef, förklarar Lorri Mortensen Mates.
– Att många unga inte dras till traditionella chefsarbeten är förstås oroande eftersom en arbetsplats mår bäst av ledare i olika åldrar. De nya moderna jobben som skapas på de sociala plattformarna visar att unga är fantastiskt duktiga ledare med mycket mod och självdriv, säger Lorri Mortensen Mates, ordförande för Ledarna inom privat tjänstesektor (LPT). Samtidigt, fortsätter hon, kan jag känna igen mig själv i den beskrivning som Gabriella och många unga beskriver, jag arbetade i många år som yrkesmusiker men startade i det lilla innan jag kunde försörja mig på att sjunga, även där finns tendenser på bristande förståelse för yrket. Många tror att karriären kommer gratis. Men det ligger precis som Gabriella beskriver, hårt slit bakom för att lyckas göra det man drömmer om. Vissa saker får också stå tillbaka för att nå dit man vill. I framtiden måste chefer tänka lite ”outside the box” när de läser ett CV. Personer som Gabriella visar att de är bra ”chefsämne”. De har förutsättningarna att bli bra chefer och kan se helheten. Så håll utkik efter influensers i ansökningshögarna framöver.
Gabriella menar att en anledning till att många unga väljer sin egen väg också kan bero på att de inte har någon att se upp till, som visar vägen.
– Jag tror att unga saknar förebilder. Nästan alla som är chefer är äldre och kommer inte åt de unga talangerna. När arbetsmarknaden breddas åt att innefatta otraditionella jobb på Youtube, Instagram och Tiktok är det lätt att tro att unga inte alls engagerar sig i sin egen karriärsutveckling. Det gör de – fast på sitt eget sätt, förklarar hon.
Som egenföretagare utan anställda måste Gabriella lära sig det mesta på egen hand – och också göra allting själv. Hon behöver agera revisor, projektledare och mötesbokare samtidigt som hon fotograferar, gör research och spelar in videor.
– Fördelen med att vara sin egen chef är att jag bestämmer helt själv – över allt som har med mitt jobb att göra. Då handlar det inte bara om att jag styr över mina arbetstider utan även min egen framgång. Det är bara jag själv som sätter mina egna gränser, säger Gabriella målmedvetet.
Vilka råd vill du ge andra unga som drömmer om att vara sin egen chef men inte vågar utan söker sig till etablerade arbetsgivare?
- Vill du jobba med sociala medier krävs ett stort intresse. Utan en passion för det du vill inspirera till kommer du ingenstans.
- Börja driva dina sociala konton vid sidan av ditt vanliga arbete. Klarar du att hålla dig flytande med två heltidsarbeten så klarar du vad som helst; då är det bara att köra!
- Satsa på flera olika plattformar. I den här branschen är synlighet väldigt viktigt.
- Lägg tid på innehållet! Uppdatera så ofta du bara kan. Då syns du mer och samtidigt får du träna på att fota, filma och skriva. Det ska kännas kul att få dela med dig av dina tips och tankar – inte som en lång jobbig väg mot framgång.