I rådande Coronatider har en stor del av det dagliga arbetet flyttats in i den digitala världen. Det finns såklart fördelar med det, men att inte träffa sina kollegor i den fysiska miljön kan lätt sänka motivationen. Antoni Lacinai, kommunikations- och motivationsexpert, ger därför sina bästa tips för att inspirera dig som chef och dina kollegor.
Inom privat tjänstesektor kämpar många chefer med att hålla sitt företag flytande. Korttidspermitteringar, varsel och minskade intäkter oroar flertalet chefer runt om i landet säger Lorri Mortensen Mates, ordförande Ledarna privat tjänstesektor. Samtidigt arbetar en hög majoritet på distans, vilket kan döda inspirationen och arbetsviljan hos många. Men det finns sätt att hålla motivationen uppe – även i kristider.
– Som chef är det viktigare än någonsin att vara tillgänglig för sina medarbetare, det får dem att känna sig bekräftade och skapar en trygghetskänsla. Våga erkänna oron istället för att förminska situationen, säger Antoni Lacinai.
Distansarbetet har integrerats i många företag efter Coronavirusets utbrott. Men i takt med att den personliga kontakten har försvunnit och att arbetet ofta sköts via digitala plattformar, har många tappat motivationen. Enligt Antoni Lacinai är det därför viktigt att du som chef hjälper personalen med de tekniska hjälpmedel som krävs för att utföra ett gediget och tillfredsställande arbete hemifrån. Kom också ihåg att uppmuntra till ett hälsosamt arbete – både för dig själv och för dina anställda.
– Eftersom restiderna i princip har försvunnit arbetar vi faktiskt mer nu än tidigare. Våga därför bromsa dina medarbetare så att de inte arbetar för mycket och låt dem arbeta mer flexibelt, när det passar dem. Dessutom bör man ha i åtanke att vi blir trötta snabbare i det virtuella rummet än i det fysiska så ha hellre fler korta möten än några långa, säger Antoni Lacinai.
Enligt honom är det många som upplever en kris just nu, både i yrkeslivet men även privat. Något som kan skapa stress. Hans tips är att du skriver ned exakt vad som gör dig orolig och att du därefter listar saker du faktiskt kan göra något åt. Ett annat av Lacinais tips är fysiskt aktivering.
– Flertalet experter menar på att vi måste aktivera oss mer för att hantera stress. Promenader och löpning dämpar oron och får dig att må bättre, säger han.
Samtidigt kan en del chefer känna sig obekväma med att erkänna sin egen oro för de anställda. Var inte det, menar Antoni Lacinai. I stället anser han att du som chef ska våga öppna upp om dina egna känslor och tankar kring situationen
– Sårbarhet är lika med trygghet och styrka. Öppna upp för en diskussion och involvera dina anställda så att ni kan använda er kollektiva intelligens. De bästa cheferna är de som är empatiska och intresserade av andra människor, säger Antoni Lacinai.
Eftersom vi inte vet hur länge Covid-19 fortgår kan det vara svårt för dig som chef att motivera och inspirera medarbetarna. Enligt Lacinai bör du acceptera nuläget och komma överens om hur ni ska arbeta framöver. Planera utifrån olika scenarion och lägg en strategi utifrån det.
– Glöm inte att ha regelbundna avstämningar ifall läget förändras på kort tid. Det skapar en trygghet hos dina medarbetare, säger Antoni Laciani.
Vad är ett gott ledarskap i kristider?
Från ett kommunikationsperspektiv handlar det om att agera med positiv energi, hög empati och medkänsla samt förmågan att vara tydlig. Bockar du av alla tre så är du en kommunikativ, tillitsbaserad och autentisk ledare.
Hur kan man fortfarande ha roligt på jobbet när man arbetar på distans?
En god kommunikation och ett gott kamratskap leder till mer arbetsglädje. Ta en funderare på hur du kommunicerar och vad du signalerar. Beröm människor omkring dig och fira när ni har gjort något bra. Introducera roliga och oväntade inslag i era annars ”tråkiga” möten. En annan idé är att bygga kommunikationskanaler där ni bara pratar om roliga saker. Att ha kul tillsammans och skratta åt eländet, det kan kännas befriande.