Under tisdagskvällen tog hotellkedjan Nordic Choice Hotels emot Ledarna inom privat tjänstesektors (LPT) utmärkelse Årets Initiativ 2021: Framgång i motgång. Nordic Choice Hotels vann för sitt initiativ Digital jobbförmedling som syftade till att skapa nya arbetsmöjligheter för sin personal som blev uppsagda under pandemin. Initiativet ledde till att hundratals medarbetare fick nya anställningar i andra branscher.
Igår kväll delade LPT ut priset Årets Initiativ för fjärde gången. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram goda exempel och spännande idéer som på olika sätt bidragit till ett ökat ansvar för framtidens arbetsplatser. Denna gång var temat Framgång i motgång där företag kunde skicka in initiativ om de uppfyllde vissa kriterier. Det inkluderade om bidraget var långsiktigt och hållbart, främjande för den fysiska och mentala arbetsmiljön samt om det var utvecklande för företagets identitet och kultur. Totalt skickades 15 bidrag in under hösten 2021 vilket var ett nytt rekord för tävlingen.
– De senaste åren har varit tuffa för många företag och organisationer, därför har det varit otroligt inspirerande att ta del av alla fantastiska bidrag. Trots pandemin har såväl chefer som övriga medarbetare varit engagerande i att lansera initiativ som gjort skillnad på riktigt, säger Lorri Mortensen Mates, ordförande på LPT.
Nordic Choice Hotels, som var en av tre finalister, vann med initiativet Digital jobbförmedling. Under pandemin drabbades besöksnäringen hårt och hotellkedjan var inget undantag. Företaget tvingades säga upp stora delar av sin personalstyrka, främst de som arbetade inom hotell och restaurang. Därför lanserades en jobbförmedling där arbetssökande och ett 30-tal rekryterande arbetsgivare samt utbildningssäten kunde mötas digitalt. 700 personer deltog och minst 150 av dem lyckades få nya jobb. Efter att situationen förbättrades började även Nordic Choice Hotels använda metoden för att rekrytera personal till sina befintliga och nyöppnade hotell.
– Det här var ett sätt för oss att inte bara hjälpa våra medarbetare till nya jobb utan också bidra i den mån vi kunde för att stötta andra branscher som var under press. Digital jobbförmedling var ett sätt för oss att på ett säkert, tryggt och organiserat sätt koppla samman vår uppsagda personal med arbetsgivare som hade behov av ny arbetskraft, säger Cecilia Linnér, Head of Culture på Nordic Choice Hotels.
Juryns motivering löd: I en tid där det för många vore lätt att endast tänka på företagets egen vinning väljer Nordic Choice Hotels att i stället se längre än bara för dagen. Genom sitt initiativ att för sina anställda möjliggöra en Digital jobbförmedling, har Nordic Choice Hotels visat att det går att hitta kreativa lösningar för medarbetare i en svår situation. Den digitala jobbförmedlingen skapade nya jobbmöjligheter i stället för tvingad arbetslöshet.
På andraplats hamnade outsourcingleverantören Azets Insight med sina bidrag Smarter Working och De sju goda vanorna. Tätt därefter kom omsorgsföretaget Team Olivia och initiativet Kreativ Paus som tog hem tredjeplatsen.
Juryn av Årets Initiativ 2021 bestod av: Lorri Mortensen Mates, Fredrik Sjöblom, Carola Högfors, Pontus Dilén, Christine Karmfalk, David Roos, Ingela Wickström, Anders Lehult, Reza Rad och Jenny Hagström.
Se film om Nordic Choice Hotels vinnarbidrag här:
https://www.youtube.com/watch?v=mu8JVA0T78Q
Se film med samtliga tre finalisters bidrag här:
https://youtu.be/b6IdPmAqWEE
Om Årets Initiativ
Utmärkelsen Årets Initiativ initierades av LPT 2017 i syfte att lyfta goda idéer och exempel för eller av chefer. 2017 var temat Tjänstesektorn som jobbmotor och lyfte initiativ som främjat jobbskapande och säkrat mångfald inom den privata tjänstesektorn. Vann gjorde skaparna bakom språkappen Lingio, som gör det roligare och lättare att lära sig nya språk. 2018 års tema är Hälsa för chefer. Utmärkelsen delas ut till en organisation, chef eller arbetsgrupp som bidragit till förbättrad hälsa för chefer på alla nivåer i en organisation. Läs mer.